Nederlanders onderschatten ochtendzon: helft smeert zonnebrand alleen op heetst van de dag

Zonkracht om 10 uur 's ochtends al even sterk als 14 uur 's middags

Amsterdam 2 mei 2024 - Recent onderzoek naar zonbescherming van Etos, uitgevoerd door onderzoeksbureau Verian, toont een grote tegenstrijdigheid: Hoewel 96 procent van de mensen zich wel met zonnebrand insmeert op het strand of bij het zwembad, geeft 63 procent aan vaak nog niet te smeren op de weg ernaartoe. Iets minder dan de helft doet dat alleen op de warmste uren van de dag. Dat terwijl de zonkracht tussen 10 en 12 uur ‘s ochtends soms al even sterk is als tussen 12 en 14 ‘s middags. Gezien het KNMI hoge zonkracht voorspelt voor komende dagen, benadrukt Etos het belang van continue huidbescherming omdat ook buiten die bekende piekmomenten dezelfde zon schijnt.

Nederlanders blijken de zonkracht en de UV-stralen nog vaak te onderschatten. Ondanks dat vrijwel iedereen zich insmeert met zonnebrand op een stranddag, blijken er bij veel mensen hardnekkige mythes en onjuiste aannames te bestaan over veilig zonnen. Bijna de helft van de Nederlanders smeert vaak pas als ze de zon op hun huid voelen branden, blijkt uit het onderzoek. Dat terwijl volgens het KNMI vandaag de zonkracht al om 11 uur zo sterk is dat er risico op huidschade is. Later in de lente kan dat al vanaf 10 uur het geval zijn. “Van kinds af aan leren we om ons vooral tussen 12.00 en 15.00 uur in te smeren, maar de zon houdt zich niet aan onze klok", benadrukt Petra Bremer, directeur marketing bij Etos. “Het is dus belangrijk dat we beseffen dat twee uur eerder onze huid ook bescherming nodig heeft, want het is immers dezelfde zon.”

Ontspannen onder dezelfde zon

Nederlanders denken vooral aan zonnebrand smeren als ze gepland gaan zonnen. De zon maakt echter geen onderscheid tussen een ontspannen dag op het strand of de fietsrit ernaartoe. Wanneer het om alledaagse activiteiten gaat, grijpen mensen minder snel naar de zonnebrandfles.

Marijne Landman, directeur van het Huidfonds, beaamt dat veel mensen zich nog niet altijd bewust zijn van de zonkracht en de bijbehorende risico’s. “Ook buiten de beter bekende zon-momenten om, kan de zon schade aanrichten aan je huid. Dat vraagt echt om een nieuwe gewoonte”, aldus Landman. “Kijk bijvoorbeeld elke ochtend op je weerapp wat de zonkracht wordt. Wordt de UV-index 3 of hoger? Bescherm dan je huid door de zon te weren, met kleren en door te smeren.”

“We hopen dat dit nieuwe inzicht mensen uitnodigt om op een laagdrempelige manier hun vragen over zonkracht te stellen bij Etos. In al onze winkels is altijd een gediplomeerde (assistent)drogist aanwezig om deskundig advies te geven", besluit Bremer.

Opvallende resultaten

• Driekwart van de Nederlanders weet niet dat de ochtendzon even krachtig kan zijn als die schijnt in de middag.
  • Voor circa 70 procent hangt het af van het moment op de dag of ze zich insmeren en voor circa 80 procent van moment in het jaar.
  • Een derde van de Nederlanders die aangeeft gemakkelijk te verbranden, smeert zich toch vaak pas in als de zon begint te branden op de huid of op het heetste moment van de dag.
  • Twee derde van de mensen die wel eens in de tuin werken, smeert zich dan vaak niet in. Bij ontspannen in de tuin smeert 50 procent zich wel in.
  • Ook andere alledaagse buiten- activiteiten, zoals boodschappen doen of winkelen, gebeuren veelal onbeschermd: 86 procent geeft aan zich dan meestal niet in te smeren.

Nederlanders onderschatten nog vaak de zon tijdens alledaagse activiteiten en in de ochtend, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Etos en Het Huidfonds. Klik hier voor meer informatie en tips rondom veilig zonnen.

Over het onderzoek ‘Zonbescherming’ door Verian

Het onderzoek is in begin april 2024 uitgevoerd door Verian in opdracht van Etos. Ruim 1500 Nederlanders tussen de 25 en 54 jaar, representatief naar geslacht, leeftijd, opleiding en regio, deden mee aan het onderzoek. Zij werden gevraagd naar hun gedrag, kennis en perceptie van zonbescherming op verschillende momenten, locaties en situaties.

Over Etos

Etos adviseert wekelijks meer dan 1 miljoen klanten in de winkels en op Etos.nl. Op jaarbasis geven ze meer dan 30 miljoen adviezen over gezondheid, uiterlijk, balans, beweging en voeding. Etos staat als toonaangevende drogisterijketen midden in de maatschappij en werkt onder meer samen met gezondheidsorganisaties zoals het Huidfonds. Als onderdeel van Ahold Delhaize heeft de drogist meer dan 550 winkels verspreid over het land 5400 medewerkers, waarvan 2400 gecertificeerde (assistent)drogisten. Sinds de oprichting in 1919 zet Etos zich in om persoonlijke, toegankelijke en betaalbare gezondheids- en welzijnsproducten te bieden.

Over het Huidfonds

Het Nationaal Huidfonds zet zich vol passie in om huidaandoeningen te verminderen en het leven met een huidaandoening te verbeteren. Een van de speerpunten van het Huidfonds is het voorkomen van huidkanker. Voor meer informatie zie ook www.voorkomhuidkanker.nl.

Over Etos

Etos, opgericht in 1919, begrijpt de klant als geen ander en is al ruim honderd jaar de betrouwbare expert op het gebied van dat wat de klant zoekt om zich goed te voelen. Etos geeft al meer dan 100 jaar advies en dat zoeken mensen (72% van de Nederlanders) steeds vaker thuis op de bank (online). Op dat moment wil Etos er ook zijn. Etos is eigenaar van onder andere gezondheidsplein.nl en ziekenhuis.nl en is hiermee de grootste aanbieder van online gezondheids- en welzijnsinformatie in Nederland. Etos kan 24 uur per dag informatie geven over gezondheid in fysieke winkels en online. Bij Etos werken in de 550 winkels 5400 medewerkers waarvan 2400 gecertificeerde (assistent)drogisten. Etos is de laatste 8 jaar maar liefst 7 keer tot de beste drogisterij van Nederland uitgeroepen door onafhankelijk onderzoeksbureau GFK en vorig jaar uitgeroepen tot beste winkelketen op het gebied van persoonlijke verzorging. In 2020 én 2021 is een Etos-medewerker Beste Zelfzorgadviseur van Nederland geworden.